Sistema tubeless, fet a casa
- Detalls
- Categoria: Bricolatge
- Publicat el Dijous, 01 Setembre 2011 15:22
- Escrit per Administrador
- Vist: 5061
Sistema tubeless, fet a casa
Ara no hi ha excusa per a continuar duent el tradicional sistema de càmera i pneumàtic.
En aquest article us expliquem com podeu reconvertir el vostre joc de llanta-càmera-pneumàtic en un sistema tubeless.
Aquesta no és la única manera; n’hi ha d’altres que us poden servir, com ara :
- Comprar un joc de llantes tubeless i cobertes tubeless; val uns diners.
- Comprar un kit tubeless, que normalment consta de cinta adhesiva, fons de llanta, vàlvules i líquid segellant. Tot muntat funciona molt bé.
- Muntar càmeres que ja porten líquid a l’interior. No seria un exemple de tubeless, però també serveix per a petites punxades.
El truc que us expliquem aquí es basa en fer un kit tubeless en comptes de comprar-lo.
El sistema, a grans trets, es basa en :
- Evitar que l’aire s’escapi per el fons de la llanta; és a dir, per els forats on hi ha els radis.
- No muntar càmera.
- Muntar un pneumàtic (tubeless o no) i que aquest es munti bé, que quedi ben talonat; en principi, els pneumàtics tubelesshaurien de ser més resistents...
- Posar algun tipus de líquid segellant, de forma que es tapin possibles porus i punxades eventuals.
El material que ens cal és :
a) Cinta adhesiva, de 2 centímetres d’amplada.
b) Una càmera de 20” (pot servir una de 18” però no ho hem provat).
c) Líquid segellant.
d) Tisores i cuter.
e) La nostra llanta i el nostre pneumàtic.
Comencem !!!
1) Llanta neta.
Agafem la nostra llanta i netegem tant bé com podem el fons; podem utilitzar un drap i una mica de dissolvent universal o qualsevol altra cosa que ens permeti treure qualsevol resta de brutícia.
2) Preparant la cinta pel fons de llanta.
Agafem un rull de cinta adhesiva, si pot ser amb una certa qualitat d’adherència.
Aquí hem fet servir un rull de cinta americana.
Hem marcat una amplada de 2 centímetres a tot el vol del rull, fent una línia amb un bolígraf. Després, hem passat un cuter a tot el llarg de la línia, pressionant un xic, de forma que quan despleguem la cinta aquesta ja ens vingui tallada a l’amplada.
3) Col·locació de la cinta.
Tot i que per el sistema que estem muntat potser no caldria muntar col·locar aquesta cinta, nosaltres ho recomanem per una simple raó : si mai durant una sortida amb la BTT, us cal desmuntar l’invent i muntar una càmera a l’estil de tota la vida, aquesta cinta protegirà la càmera del contacte directa amb el fons de la llanta i amb els forats on hi ha els radis, que, val a dir, tenen uns cantells força vius.
Pels puristes del pes, no patiu : un vol de cinta no pesa massa.
Així és com quedarà la llanta un cop haurem col·locat la cinta...
I a continuació, fem un forat al lloc on ha d'anar la vàlvula.
4) Inflem la càmera de 20 polzades.
Es tracta d'inflar la càmera (potser no us caldrà) per tal de veure bé qui és el costat contrari al de la vàlvula.
Per què ?
En el pas següent haurem d’obrir la càmera de 20” com si fos un barat i col·locar-la a la llanta de 26”, on hi entrarà força just.
La idea és utilitzar la mateixa vàlvula de la càmera de 20” per a inflar el conjunt càmera-pneumàtic i que alhora aquesta càmera de 20" proporcioni certa estanqueïtat.
Moltes càmeres tenen unes línies longitudinals que ens permetran seguir el lloc per on hem de fer el tall al llarg de tota la càmera.
5) Col·loquem la càmera.
Un cop hem obert la càmera, fem passar la vàlvula pel forat de la llanta i col·loquem la càmera com si fos un fons de llanta.
El resultat és el següent :
6) Col·locar el pneumàtic i inflar.
Us recomanem que poseu un xic d’alguna substància sabonosa per tal de que el pneumàtic quedi ben muntat.
Per inflar el pneumàtic, el millor és que ho proveu directament amb un compressor, perquè amb una manxa, sigui de mà, sigui de peu o del que sigui, us resultarà un xic difícil si no impossible.
Pel que fa a la pressió, es recomana que sigui un xic generosa; potser el ideal seria arribar a la màxima pressió que aguanti el vostre pneumàtic per evitar que aquest es pugui escapar de la llanta.
Hi ha qui diu que amb la càmera tal com ha quedat col·locada resulta molt difícil destalonar el pneumàtic.
Amb la experiència que hem tingut uns quants ciclistes amb aquest invent i d'altres similars, us podem dir que no tindreu problemes.
Un cop heu inflat el pneumàtic i heu comprovat que està ben entrat, serà el moment de desinflar-lo i posar el líquid segellant.
Aquest líquid el podeu posar destalonant una mica el pneumàtic i vessant-lo dins.
Pel que fa al líquid i la quantitat :
- 1) Hi ha qui es fabrica el líquid amb una barreja de làtex i amoníac. Busqueu a Google per veure quines proporcions utilitza la gent i si els funciona o no.
- 2) Podeu comprar líquid en alguna botiga de ciclisme; busqueu també a Google informació dels líquids : n'hi ha que degraden el pneumàtic (segon hem sentit dir).
- 3) Quantitat : entre 50 i 60 ml.
7) Tallar el que sobra.
També podeu fer servir una xeringa (amb agulla hipodèrmica) plena de líquid segellant i punxar el pneumàtic; la teoria és que el foradet fet per l’agulla quedarà tapat pel propi líquid.
Atenció, si ho feu així, procureu que al moment de punxar el pneumàtic no tingueu massa pressió al pneumàtic !!! Sinó, l'èmbol de la xeringa us sortirà disparat i ho empastifareu tot de líquid
Una altra solució, si feu servir vàlvula gruixuda (tipus Schrader) és descollar l’obús de la vàlvula i fer entrar el líquid per la pròpia vàlvula.
Ja tenim el pneumàtic muntat, inflat, amb el líquid segellant i ... només queda tallar la faldilla que ens sobra !!!Podeu fer servir el cuter amb precaució per tallar el sobrant.
Ara ja podeu gaudir dels avantatges de dur un sistema tubeless; tot i així, sempre heu de dur una càmera de recanvi per si mai teni un problema amb el sistema i no podeu inflar el vostre tubeless.