Porta-alforges a la BTT de Rally
- Detalls
- Categoria: Bricolatge
- Publicat el Dimecres, 14 Setembre 2011 18:18
- Escrit per Administrador
- Vist: 5791
Aquest exemple serveix per a bicicletes rígides; per a bicicletes amb suspensió al darrera s’hauria de fer adaptacions complicades.
Si teniu una bicicleta de XC ( XC = Cross Country = la típica BTT, vaja) és probable que al quadre hi hagi els forats amb rosca on poder collar un porta-alforges dels que tenen forma triangular.
Teniu diverses opcions :
Opció a)
Muntar un porta-equipatges dels que es collen directament a la tija del seient i que no tenen cap altre punt de subjecció. Val a dir que per a portar un volum /pes discret d’equipatge aquest sistema ja funciona, però si el que us cal és anar un mica més carregats, segurament haureu de muntar un porta-alforges més tradicional, amb més punts de subjecció.
Alguns, segons especificacions, aguanten fins a 25 quilos.
Opció b)
Si teniu prou espai al quadre, a la “patilla” per on fem passar l’eix de la roda del darrera, podeu fer uns forats i amb un mascle fer-hi la rosca. Jo mateix ho vaig fer en una de les bicicletes que vaig tenir, i cap problema : ja podreu muntar un porta-alforges del tipus triangular. Malauradament, cada cop més es bici són més minimalistes i no queda espai per foradar res.
Opció c)
Llegir atentament aquest article i veure si podeu aplicar el que aquí explicarem.
Aquest sistema és el que jo mateix (qui escriu l'article) aplico en les meves excursions de 4 dies des que tinc bicicletes que no permeten foradar per enlloc el quadre, i funciona perfectament.
Aquestes excursions de 4 dies les podríem anomenar de rally-turisme en comptes de ciclo-turisme, perquè els recorreguts són purament pistes, camins i corriols.
A grans trets el sistema es basa en collar unes brides metàl•liques al tub del quadre que va de la caixa de pedals a l’eix de la roda del darrera. Aquestes brides han de tenir un espàrrec prou llarg per poder-hi collar el nostre porta-alforges.
A més, us mostrarem un invent per evitar que les alforges toquin els radis; en les baixades de muntanya pura i dura és possible que amb els sotracs, salts i tot el que us pugueu trobar, les alforges pugui ficar-se enmig dels radis. I us ho diem per experiència.
Comencem !!!
El porta-alforges.
Aquest és el porta-alforges que muntarem; és una mica pesat. Si en trobeu d’alumini, millor.
Aquesta peça triangular és la que collarà el porta-alforges al quadre, gràcies a l’espàrrec de la brida metàl•lica.
La brida metàl•lica.
La femella i la volandera que veieu al costat és un afegit; ens caldrà per fixar el porta-alforges.
La femella és de les de seguretat, de les que no es descollen soles.
Cargol, volanderes i femella.
Són per substituir la tanca ràpida que colla la tija del seient.
Tant si porteu tanca ràpida com un cargol amb femella, us caldrà un cargol més llarg per poder collar el porta-alforges al tub de la bicicleta.
Detall del tub que va de la caixa de pedals a l’eix de la roda del darrera.
Hi posem un gruix de goma (un tall de càmera) i el fixem amb una volta de cinta adhesiva.
Amb això guanyem gruix i no fem massa malbé el quadre.
La brida, oberta i a punt de col•locar-la.
Desmuntem la brida per tal de fer-la passar per el tub del quadre i el gruix de goma.
Brida collada.
Com podeu veure, hi ha prou espàrrec per poder-hi fixar el porta-alforges.
Així és com fixarem el porta-alforges a l’espàrrec.
La cosa, un cop muntada, quedarà així :
Collem el porta-alforges al tub del seient.
En el nostre cas, com que el porta-alforges és ajustable (porta una guia), primer l’hem fixat a l’espàrrec de la brida metàl•lica i el collem al tub del seient en el darrer moment; llavors, si cal, ajustem la distància gràcies a la guia ajustable. Va bé fer-ho així perquè d’aquesta manera no costa tant fixar el porta-alforges a la brida metàl•lica.
Detall de la guia per ajustar la distància del porta-alforges al tub de seient.
Invent per protegir el porta-alforges dels radis.
Això no és més que un tub de gas; es pot vinclar fàcilment i fer-li agafar la forma que desitgem.
Si teniu algun conegut que es dediqui a la fontaneria, us pot ajudar per donar-li un acabat més bonic. La goma que hi posem (tall de càmera) és perquè no volem que toqui metall amb metall; la goma ofereix més adherència al punt en què aquest invent toca el porta-alforges.
L’invent muntat a la bicicleta.
Ara es veu més clara la funció de l’invent ?
No ? Continueu avall...
Protecció total.
Ara es veu millor, no ? Encara no ?
El muntatge final :